Coma
La coma indica una pausa menor. Es posa en els casos següents:
S'ha de menester un PC, una impressora, un mòdem i un vídeo. Les aules no disposen d'ordinadors, projectors ni pantalles.
Recordeu que, per a obtenir el text complet dels articles, només ho heu de sol·licitar. El 3 de juny rebem, del regidor del districte, una resolució.
Maria, vine. Hola, Joan. Benvingut al Campus.
A primer expliquen la prosa i a segon, la poesia. Tanmateix, aquesta coma es pot ometre en els casos en què utilitzar-la provoca una frase excessivament sincopada. El percentatge d'estudiants aprovats el curs 2001-2002 va ser del 50%, el següent del 55% i l'altre del 60%.
No ha dit quant li costarà, a l'usuari.
Déu té tot el poder (natural i sobrenatural) i és el creador de totes les coses i, per tant, del dret i tot. Amb aquesta contesta, doncs, han donat per bo...
Finançaran els projectes les àrees d'Ecologia i Medi Ambient, Economia i Finances, i Logística. [Sense l'última coma no queda ben delimitat el nom de cada àrea.]
Aquest any les inversions han estat de 7.190.938,43 euros. No es posa entre subjecte i verb ni entre verb i complements, fora que hi hagi un incís. |
Punt
El punt indica una pausa major. Es posa en els casos següents:
La reunió serà a les 17.30 h a l'aula magna.
2.1. La societat i les noves tecnologies [però: Vegeu l'apartat 2.1 del mòdul.] No es posa punt en les xifres que indiquen anys o ordre. L'any 2000 és l'últim del segle XX. Consulteu la pàgina 1253 de la nova Gramàtica descriptiva. Tampoc no es posa punt després dels signes d'exclamació i interrogació, al final dels títols i subtítols ni en les datacions. Hola a tothom! Breda, 13 de juny de 2004 |
Punt i coma
El punt i coma indica una pausa més llarga que la de la coma i menys que la del punt (no hi ha espai abans del punt i coma). Es posa en els casos següents:
Aquest apartat té un doble vessant: d'una banda, s'expliquen els objectius exposats en els mòduls didàctics; d'una altra banda, s'introdueixen els conceptes bàsics...
La professora Granyer va tenir una reunió amb el director de l'institut, Antoni Pla; la consellera delegada de l'editorial, Josefina Clarà; la vicepresidenta de l'entitat, Concepció Gratacòs, i el tutor de l'estudiant, Rafael Anton. |
Dos punts
Els dos punts indiquen una certa subordinació del segon element al primer (no hi ha espai abans dels dos punts). Es posen en els casos següents:
Aquest apartat afavoreix la comunicació entre tots els col·lectius que formen la comunitat universitària: estudiantat, professorat i personal de gestió. Hi ha els ingredients següents: ametlles, xocolata, mantega...
L'autor diu: "Tot el que he escrit al llibre és experimentat per mi mateix". No es posen quan introdueixen una sèrie d'elements, que formen un incís, si la frase continua després, sinó que llavors hi ha d'haver guions o parèntesis davant i darrere de l'incís. Les ampliacions que es realitzen en els diferents nivells educatius d'unes determinades matèries –matemàtiques, ciències naturals, etc.– són exemples d'aquesta situació. Tampoc no es posen quan no són necessaris perquè no es trenca la continuïtat de la frase (per exemple, darrere són o de). Es faran els estudis de Filosofia, Dret, Econòmiques i Medicina. |
Punts suspensius
Els punts suspensius (tres i prou i sense espai entre la paraula i el punt que hi és més acostat) indiquen suspensió del pensament. Es posen en els casos següents:
animals, plantes, objectes...
Ells molt dir, però a l'hora de fer... No es posen després de l'abreviatura etc., ja que tenen la mateixa funció. |
Signe d'interrogació
El signe d'interrogació indica pregunta. Es posa només al final –i sense repetir-lo–, fora de casos especials en què sigui necessari el signe d'interrogació inicial per l'extensió de la frase i l'absència d'indicadors d'interrogació. Què vols que et digui? No s'ha de posar punt després d'un signe d'interrogació. No s'ha de deixar espai entre la paraula i el signe d'interrogació. |
Signe d'admiració
El signe d'admiració indica admiració o exclamació. Es posa només al final –i sense repetir-lo. Que gran que t'has fet! No s'ha de posar punt després d'un signe d'admiració. No s'ha de deixar espai entre la paraula i el signe d'admiració. |
Guions
Els guions s'utilitzen en els casos següents:
És conegut el cas del DDT –compost no biodegradable–, que per la gran persistència després de dècades de prohibició d'usar-lo...
–Ep! –li va dir–. Oi que sí? No es posa guió final davant d'un punt, especialment si és punt i a part. |
Guionet
A més de final de ratlla, quan s'ha de partir un mot, el guionet es posa en els casos següents:
Hem vingut a corre-cuita.
El període 1999-2005 serà d'experimentació d'aquest sistema.
Barça-València Castella - la Manxa S'ha de tenir en compte que, quan cada element consta d'un sol mot, no cal deixar-hi espai, mentre que, quan uneix elements formats per més d'un mot, s'ha de deixar un espai davant i darrere el guionet. |
Parèntesis
Els parèntesis enclouen una informació complementària, una intercalació, un incís (a vegades són intercanviables amb els guions). Isaac Newton (1642-1727) es va dedicar a la investigació i la reflexió científiques. ...més enllà de les catalogacions possibles d'aquestes orientacions (vegeu la taula següent). |
Claudàtors
Els claudàtors (també anomenats parèntesis quadrats o rectangulars) s'utilitzen en els casos següents:
Segons l'article 26 del títol IV de la Llei 7/1983, de 18 d'abril, de política lingüística a Catalunya, "el Consell Executiu [...] ha de crear o subvencionar centres especialment dedicats, en tot o en part, a fomentar el coneixement, l'ús i la divulgació de la llengua catalana".
Tal com recull l'informe presentat, "l'estudi es reprendrà el 18 de decembre [sic] de 1992". |
Cometes simples
Les cometes simples es fan servir en els casos següents:
El mot sorrofoll 'soroll' no és a tots els diccionaris. La filosofia, literalment 'amor a la saviesa'.
Konflikt und Handlungskontrolle ['Conflicte i control de l'acció']. |
Cometes dobles
Les cometes dobles es fan servir en els casos següents:
El professor eficaç "és un ésser humà únic que ha après a fer ús [...] en l'educació d'altres persones" (Combs i altres, 1979, pàg. 31).
L'absència del "meu" metge. Aquest cap de setmana m'han "netejat" el pis. Fan activitats per a joves "enganxats".
En la crítica actual es parla molt de "teatre comercial".
El millor poema del llibre Engrunes és "Al vespre". No es fan servir per a funcions reservades a altres recursos gràfics, com la cursiva i la negreta. La paraula avió [no pas "avió"]. Tampoc no es fan servir per als noms propis d'empreses o altres entitats. Van contractar l'empresa Servei a Casa Ara Mateix. |
0 comentarios:
Publicar un comentario